۲۱ نکته در ایمیل مارکتینگ

تحقیقات نشان می دهد ۹۳% از متخصصین بازاریابی معتقدند که ایمیل مارکتینگ برگشت سرمایه (ROI)  (عالی) ۲۲ % ، (خوب) ۴۴ %  یا متوسط (۲۷ %) دارد و از این نظر بعد از بهینه سازی برای موتورهای جستجو در رتبه دوم قرار گرفته است.
موضوعی که در ایران به واسطه عدم وجود ابزارهای مناسب و آگاهی کافی به آن خیلی پرداخته نشده است.
اگر توسعه کسب و کارتان برای شما مهم است، اگر به دنبال پیشی گرفتن از رقباء هستید، اگر می خواهید به میزان قابل توجهی فروش خود را افزایش دهید. پیشنهاد می کنم، اگر آب در دست تان است زمین گذاشته و این مطلب را بخوانید .
ایمیل مارکتینگ می تواند یک اتفاق بزرگ در کسب و کار شما باشد.

 

 ۱ – ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ بازاریابی مستقیم خدمات و محصولات از طریق ارسال پیام های تجاری گروهی به افراد به وسیله ایمیل است. به عبارت دیگر هر ایمیل ارسالی به مشتریان بالقوه یا بالفعل می تواند نوعی از ایمیل مارکتینگ باشد.
تحقیقات نشان می دهد در سال ۱۱۲۲ مبلغ ۲۵.۲ میلیارد دلار در آمریکا، در حوزه ایمیل مارکتینگ توسط شرکت ها هزینه شده است و پیش بینی می شود این مبلغ در سال ۱۱۲۲ به رقم ۱۵.۲ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت

اکنون ایمیل مارکتینگ در بسیاری از کشور ها جایگزین روش های پر قدرت بازاریابی سنتی مستقیم، از طریق ارسال نامه یا فکس شده است، با این تفاوت که ایمیل مارکتینگ نسبت به شیوه های سنتی بازاریابی مستقیم سریع تر، کم هزینه تر، تاثیر گذارتر و قابل سنجش تر است.
امروزه اغلب افراد دارای یک آدرس ایمیل هستند و اصولا به صورت مرتب و مداوم ایمیل های ورودی خود را مشاهده می کنند. پس چه روشی بهتر از ایمیل، که شما بتوانید محصولات و خدمات خود را به شیوه ای صحیح، محترمانه و آسان به مشتریان بالقوه خود معرفی نمایید؟

 

۲ – تعاریفی که باید بدانیم

نرخ باز شدن ایمیل ها ( open rate ) : نرخ باز شدن ایمیل، مقدار کاربرانی را (به صورت درصد) نشان می دهدکه ایمیل ارسالی توسط شما را باز کرده اند. این مقدار اصولا در نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ به ارسال کننده ایمیل نمایش داده می شود. مطالعات نشان می دهد که عدد . ۹ درصد برای این پارامتر، عدد مناسبی است.

نرخ کلیک ( click-through rate ): شرکت های مختلف این پارامتر را به گونه های مختلف اندازه گیری می کنند و پاسخ استانداردی برای تعریف این پارامتر وجود ندارد. آیا همه کلیک ها اندازه گیری می شوند یا یک کلیک به ازای هر ایمیل باز شده؟ این سنجش از این جهت که تمامی هدف شما در ایمیل مارکتینگ، ایجاد ترافیک برای Landing page هایتان است، مهم محسوب می گردد.
HTML Email یا Plain Text Email : دو نوع ایمیل وجود دارد که شما می توانید ارسال کنید؛ ایمیل های HTML ی شامل رنگ و جدول و گرافیک و Plain Text که فقط به صورت متنی ساده هستند. شما اصولا باید هر دو فرمت را در هنگام ارسال آماده کنید چون همه کلاینت های دریافت ایمیل، ایمیل های HTML را دریافت نمی کنند.
Bounce Back : تعداد ایمیل ها از لیست شما است که پیغام غیرقابل تحویل را به ارسال کننده ایمیل بر می گرداند. این زمانی اتفاق می افتد که آدرس ایمیل درست نبوده یا حذف شده باشد.

انصراف از اشتراک ( unsubscribe-opt-out ): یعنی توانایی مشترکین برای انصراف از اشتراک خود در لیست ایمیلی. دو نوع انصراف از اشتراک وجود دارد؛ انصراف کلی یا انصراف از یک لیست خاص
Opt-in یا double opt-in : سه نوع لیست ایمیل وجود دارد، opt-in یعنی لیستهای که کاربران یکبار در آنها ثبت نام کرده و اجازه ارسال ایمیل را به شما داده اند، double opt-in یعنی کاربران علاوه بر ثبت نام در لیست ایمیلی شما ازطریق لینکی در ایمیل خود این ثبت نام را دوباره تایید کرده اند. نوع سوم لیست های هستند که به صورت دستی تولید می شوند.
شخصی سازی: شخصی سازی یعنی اینکه شما از نام، نام خانوادگی و اطلاعات گیرندگان ایمیل در متن ایمیل به صورت یک به یک استفاده نمایید. برای این موضوع شما نیاز دارید که پایگاه داده ای شما اطلاعات افراد را به صورت کامل داشته باشد و نرم افزار ایمیل مارکتینگی که استفاده می کنید این امکان را در اختیار شما قرار دهد.
قابلیت تحویل ( Deliverability ): این مفهموم به معنی تعداد ایمیل هایی از ارسال های شما است که دقیقا در inbox گیرندگان قرار می گیرند. قرار گرفتن ایمیل ها در inbox بخش پیچیده ای از فرایندهای تولید نرم افزارهای ارسال ایمیل گروهی هستند.

نگهداری سالم لیست ایمیل ( List Cleaning ): نگهداری سالم لیست ایمیل شما بسیار مهم می باشد. وجود ایمیل های مشکل دار در لیست شما، احتمال اسپم شدن ایمیل های ارسالی را افزایش می دهد. بسیاری از نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ این فرایند را به صورت اتوماتیک انجام می دهند.
Soft Bounce : این موضوع زمانی پیش می آید که یک مشکل نرم افزاری در سمت گیرنده وجود داشته باشد، مثلا میل باکس گیرنده پر شده باشد و یا یک خطای نرمافزاری در سمت گیرنده اتفاق بیافتد. ایمیل های که soft bounce می شوند، ممکن است در ارسال های بعدی بدون مشکل باشند.
Hard Bounce : این مشکل زمانی پیش می آید که ایمیل گیرنده اشتباه بود و یا به کلی منقضی شده است. اصولا در نرم افزار های ایمیل مارکتینگ در صورتیکه این مشکل پیش بیاید، نرم افزار به صورت اتوماتیک گیرنده را از لیست شما خارج می کند(نگهداری سالم لیست).

 

۳ – با ۵۰.۰۰۰ تومان نمی شود ۳.۰۰۰.۰۰۰ ایمیل فرستاد

ارسال ایمیل به ۳.۰۰۰.۰۰۰ ایرانی فقط با ۵۰.۰۰۰ تومان! مقداری فکر کنید؟
ببینید آیا شدنی است، بارها با آدم های مختلفی صحبت کرده ام که در تله این پیامهای نادرست تبلیغاتی افتاده اند و هیچ نتیجه ای جز افسوس برایشان حاصل نشده است. تازه اگر هم شخصی پیدا شود که این کار را با این هزینه انجام دهد، تحقیقات نشان می دهد که ارسال . ۹۵ میلیون ایمیل اسپم فقط منجر به ۱۲ خرید میشود!

در بهینه ترین حالت، ارسال واقعی ۱۰.۰۰۰ ایمیل از زیرساخت های صحیح ارسال ۳۲۰۰ تومان هزینه دارد؛ یعنی ارسال ۳.۰۰۰.۰۰۰ ایمیل فقط از نظر زیرساختی، ۹۶۰.۰۰۰ تومان هزینه در بر خواهد داشت.
پس چگونه شخصی مدعی می شود که با ۵۰.۰۰۰ تومان برای شما ۳.۰۰۰.۰۰۰ ایمیل خواهد فرستاد و چگونه شما باور می کنید؟
اگر از طریق گروه های یاهو یا گوگل نیز بخواهند این ارسال را برای شما داشته باشند در ارزان ترین حالت ارسال یک ایمیل به یک گروه ۱۰۰.۰۰۰ نفری، ۱۰۰.۰۰۰ تومان ارزش دارد که با یک ضرب و جمع ساده به عدد ۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان می رسیم.
اگر هنوز به این گونه پیام ها باور دارید، خواندن این مطلب را به شما توصیه نمی کنم، خوش باوری را کنار گذاشته و از مسیر درست این ابزار معجزه گر برای بهبود فرایندهای بازاریابی خود، بهره بگیرید.

 

۴ – اصلی که نباید فراموش کنیم: احترام به مخاطبین

ایمیل مارکتینگ به معنای ارسال ایمیل به هر لیست ایمیل ی که ما پیدا می کنیم یا می خریم نیست، اولین اصل در ایمیل مارکتینگ احترام به مخاطب است، هر چیزی که این اصل را رعایت نکند اسپمینگ بوده و علاوه بر اینکه غیرقانونی است جز هزینه چیزی برای شما در بر نخواهد داشت.

پس پیش از شروع، نگاه خود را در این حوزه تغییر دهید، احترام به مخاطب اصل اول ایمیل مارکتینگ است
سوال اینجاست ما به چه کسانی می توانیم ایمیل ارسال کنیم؟
برای ارسال ایمیل به هر شخص، شما باید اجازه آن شخص را داشته باشد، این اجازه از طرق زیر می تواند حاصل شود:

  • فرم اشتراک خبرنامه در وب سایت شما
  • افرادی که در سایت شما ثبت شده اند و شما در هنگام ثبت نام به آنها گفتهاید که برایشان خبرنامه ارسال می کنید
  • کسانی که در نمایشگاه ها، کنفرانس ها و یا محل شرکت شما فرم های شما را پر کرده اند
  • کسانی که در طول چند سال گذشته از شما خرید کرده اند و یا تمایل به خرید دارند.

پس این مسیر را فراموش کنید که من لیست های مختلف را خریداری خواهم کرد و به آنها ایمیل تبلیغاتی خواهم فرستاد، آن لیستی که شما می خواهید بخرید، قبل از شما توسط صدها نفر دیگر نیز خریداری شده است.

آنها به سادگی و با یک نگاه بد به کسب و کار شما، ایمیل های ارسالی توسط شما را اسپم خواهند کرد.

اعتبار خود را به واسطه عدم احترام به مخاطبین خدشه دار نکنید.

 

۵ – اولین گام: انتخاب نرم افزار ایمیل مارکتینگ

ابزار ما برای اجرای ایمیل مارکتینگ چیست؟ آیا با جیمیل یا یاهو می شود ایمیل مارکتینگ انجام داد؟ یا مثلا گروه های یاهو؟ آهان با این نرم افزارهای ویندوزی که قابلیت ارسال ایمیل را دارند، با آنها که حتما می شود؟
شما برای شروع ایمیل مارکتینگ نیاز دارید که یک نرم افزار ایمیل مارکتینگ حرفه ای خریداری کنید یا از سایت هایی استفاده نمایید که امکانات آنها را در اختیار شما قرار می دهند استفاده کنید. امکاناتی نظیر :

  • زیرساخت های فنی پیچیده ای دارند که احتمال اسپم شدن ایمیل های ارسالی شما را کمتر می کنند
  • از سرعت ارسال بالا برخوردار هستند؛ مثلا از طریق این نرم افزارها شما میتوانید ۵۰.۰۰۰ ایمیل را در کمتر از ۲ دقیقه ارسال کنید
  • به شما امکان شخصی سازی ایمیل ها را می دهند
  • فرم اشتراک را در اختیار شما قرار می دهند تا از طریق آن لیست خود را جمع آوری کنید
  • به شما سابقه کاملی از ایمیل های ارسالی به یک شخص را ارائه می دهند
  • عملیات نگهداری سالم لیست ایمیل را به صورت مرتب، برای شما انجام میدهند
  • از همه مهم تر اینکه به شما گزارشات کاملی از ایمیل های ارسالی را ارائه میکنند، چند نفر ایمیل شما را باز کرده، چند نفر اسپم کرده، چند نفر روی لینک های شما کلیک کرده، چه کسانی روی یک لینک خاص کلیک کرده اند و ….

 

۶ – ساختار لیست خود را مشخص کنید

خوب تبریک می گویم، شما اولین گام را انجام دادید.
گام بعدی این است که شما ساختار لیست خود را از نظر گروه بندی و فیلدهای هر شخص، مشخص نمایید. این مساله دقیقا به نوع کسب و کار شما و نیازمندیهای شما بر می گردد. مثلا شما می توانید موضوعات مختلف برای گروه بندی لیست خود داشته باشید، مشتریان، نمایشگاه ها، اعضای خبرنامه وب سایت و ….

و از طرف دیگر تصمیم گیری در مورد اینکه چه اطلاعاتی برای هر شخص می خواهید در لیست خود ذخیره نمایید. مثلا عنوان)آقای یا خانم(، نام، نام خانوادگی، اسم شرکت، شماره تلفن و …
مشخص کردن این اطلاعات به دو دلیل مهم است، اول اینکه شما با این اطلاعات میتوانید ایمیل های ارسالی خود را شخصی سازی کنید، شخصی سازی ایمیل های به میزان قابل توجه نرخ باز شدن ایمیل ها را افزایش می دهد
و دوم اینکه می توانید براساس گزارشات نرم افزار ایمیل مارکتینگ، اکسپورتی از اطلاعات را گرفته و در اختیار تیم فروش خود قرار دهید. به عنوان مثلا فرض کنید در ایمیل ارسال خود محصول جدیدی را معرفی نمودهاید؛ شما می توانید لیست افرادی که روی محصول جدید شما در متن ایمیل ها کلیک کرده اند را اکسپورت کرده و در اختیار تیم فروش خود قرار دهید؛ وجود نام، نام خانوادگی و شماره تلفن در این لیست به کارمندان فروش شما برای تماس با این افراد ضروری است.

 

۷ – در ایمیل ها چه چیزی می خواهید بگویید

۷۰ درصد آموزش یا محتوای رایگان و ۳۶ درصد معرفی محصول، این اصل را در نظر داشته باشید و براساس این اصل تمام موضوعاتی که به نظرتان می رسد را روی یک کاغذ یاداشت کنید:

  • مقالات آموزش در حوزه کاری خودتان
  • تجربه موفق مشتریان و تاثیرات مثبت محصولات و خدمات شما
  • قرعه کشی
  • معرفی محصولات جدید

زمانبدی حدودی خبرنامه ارسالی و توان خود را برای تولید مطالب در نظر بگیرید، دقت کنید که اگر خبرنامه شما جذاب و شامل اطلاعات مفید نباشد بعد از چند بار ارسال، توسط مشترکین شما دیگر باز نخواهد شد. پس مطمئن شوید که چیز ارزشمند و جذابی را برای مشترکین خود می خواهید ارسال کنید.
مثلا اگر شما یک آژانس مسافرتی هستید می توانید هفته ای یکی از هتل هایی که در تورها استفاده می کنید را معرفی کرده و یا اگر یک شرکت دکوراسیون هستید هفتگی تصاویری از پروژه های خود را برای مشترکین خود ارسال کنید. بیشتر فکر کنید؛ قطعا شما ایده های خلاقانه تری برای محتوای ایمیل های خود دارید.
در مسیر تدوین محتوای ایمیل ها، سعی کنید به سوالات زیر با صداقت و تدبیر جواب دهید:

  • چرا باید مشترکین دوست داشته باشند مطالب شما را دریافت کنند؟
  • چه اطلاعاتی می تواند برای مشترکین من مفید باشد ؟
  • چه هدفی را شما در ایمیل های ارسال دنبال می کنید؟

پاسخ واقع بینانه به این سوالات مسیر شما را در مورد چگونگی طراحی محتوای ایمیل ها منطقی تر خواهد کرد.

 

۸ – به صورت دستی اقدام کنید

لطفا توجه کنید این یک اخطار جدی است، خرید ایمیل، جمع آوری ایمیل از طریق ابزارهای نرم افزار را فراموش کنید؛ این ها نتیجه ای برای شما در بر نخواهند داشت جزء هزینه و بدنامی نام کسب و کار شما برگه های نمایشگاه هایی که شرکت کرده اید، فاکتور، اطلاعات تماسی که کارکنان بخش فروش در اختیار دارند، ایمیل هایی که به شیوه های مختلف از مشتریان خود گرفته اید و … به صورت دستی، این ها را وارد یک فایل اکسل کرده و مرتب سازی نمایید. با یک گشت و گذار ساده بین مستندات و اطلاعات شرکت تان به عدد مناسبی از ایمیل ها خواهید رسید.

در مرحله بعد فرم هایی را آماده کرده و در اختیار نقاط تماس شرکت قرار دهید، منشی، کارمندان فروش، بخش حسابداری و از آنها بخواهید که اطلاعات کسانی را که تماس می گیرند را در این فرم ها یاداشت کنند.
ممکن است این شیوه به نظر سخت بیاید اما قطعا کارآمد خواهد بود. یک گام بهتر از هیچ گام است. پس اولین قدم را اینگونه برای تکمیل لیست ایمیل ها خود بردارد.

 

۹ – بگویید که آموزش می دهید

در فرم عضویت خبرنامه خود در وب سایت به مخاطبان بگویید که با عضویت در خبرنامه به آنها آموزش خواهید داد و به آنها آموزش دهید.
مثلا اگر شما یک شرکت ارائه کننده نرم افزار حسابداری هستید، به مشترکین خود در این حوزه آموزش دهید.

حتی در این آموزش ها می توانید مثال های از نرم افزار خود را بیاورید، مردم در عمل بیشتر با محصولات شما آشنا می شوند تا در تئوری و شعار. نیازهای اساسی مخاطبان خود را نشانه گیری کنید، مشکلات آنها را بررسی کنید و
در مورد این نیازها و مشکلات مقالات آموزش ارائه کنید. اگر شما بتوانید مشکلات آنها را در قالب آموزش حل کنید، قطعا آنها علاوه برا اینکه مشتاقانه در انتظار خبرنامه های شما خواهند بود، بلکه شما را به دیگران نیز توصیه خواهند کرد.

 

۱۰ – پیشنهادهای ویژه را از طریق خبرنامه ارسال کنید

حتما شما هم در کسب و کارتان، پیشنهاد های ویژه ای دارید، مثلا تخفیف های دوره ای، فستیوال های فصلی و … به مخاطبان خود بگویید که با اشتراک در خبرنامه شما اولین کسانی خواهد بود که از این پیشنهادهای ویژه با خبر خواهند شد. حتی می توانید این پیشنهادها را زمانبدی کنید. مثلا در ابتدای هر ماه یا در مراسم ها، این روش افراد را به خوبی برای عضویت در خبرنامه شما ترغیب می کند.

حتی آنهایی که به شما زنگ می زنند و خرید نمی کنند نیز با دانستن اینکه شما پیشنهادهای ویژه را از طریق خبرنامه به آنها ارسال می کنید، علاقمند به عضویت در خبرنامه شما می شوند.
دقت کنید که این پیشنهاد های ویژه واقعا پیشنهاد ویژه باشد، اینگونه فکر نکنید که من قیمت محصول خود را ۱۱ درصد افزایش می دهم و . ۲ درصد تخفیف به صورت پیشنهاد ویژه می دهم، مخاطبان در حوزه های مالی و خرید باهوش تر از آن چیزی هستند که ما فکر می کنیم.
در ضمن کاهش سود در پیشنهادهای ویژه، هزینه نیست، مسیری ست برای جذب مشتری بیشتر.

 

۱۱ – فرمتان جلوی چشم باشد

حتما شما هم دیده اید که در خیلی از سایت های فارسی زبان، خبرنامه در بخش پایین سایت، انتهای صفحه سمت راست و یا چپ قرار دارد، اگر خیلی به دنبال مطالب سایت بوده اید و سعی کرده اید در خبرنامه سایت عضو شوید هنگام عضویت با یک خطا مواجه شده اید و یا اگر هم با موفقیت عضو شده اید هیچ وقتی ایمیل از آن سایت یا شرکت دریافت نکرده اید.

این داستان متوجه بسیاری از سایت های فارسی زبان در ایران است، چون بابت ماژول خبرنامه هزینه ای پرداخت کرده اند و به صورت تزئینی آن را در وب سایت خود قرار داده اند یا کار نمی کند و اگر کار می کند هیچ استفاده ای نمی شود. آب در کوزه و ما گرد جهان می گردیم!
برای افزایش اعضای خبرنامه، فرم عضویت شما باید به صورت کاملا مشخص جلوی چشم بینندگان وب سایت شما باشد و حتی به شکل پاپ آپ در اولین بازدید از بازدید کننده بخواهد که برای عضویت در خبرنامه وب سایت شرکت شما آدرس ایمیل خود را وارد کند (فرم پاپ آپ تا . برابر میزان عضویت در خبرنامه را افزایش می دهد)
شما به شیوه های مختلف با هزینه های قابل توجهی تبلیغ می کنید، کاربران از سایت شما بازدید می کنند و یا علاقمند هستند و محصول شما را خرید می کنند و یا (۹۰درصد آنها) سایت را بسته و شما را فراموش می کنند. یعنی اینکه شما از اینترنت که مهد ارزش افزوده است به این شیوه هیچ ارزش افزوده ای حاصل نمی کنید. پس باید به این فکر کنید که چگونه ارتباط خود را با آن ۹۰درصدی که روی دکمه ضربدر مرورگر خویش کلیک می کنند ارتباط خود را حفظ کنید؟

 

۱۲ – هدیه ای بدهید

این شیوه مرسوم و تا حدود زیادی موفق برای افزایش تعداد مشترکین خبرنامه شما است. ارائه یک خدمت رایگان با ارزش در قبال اخذ اطلاعات بازدید کننده مثلا اینکه شما یک کتاب رایگان برای دانلود بگذارید یا پکیج تبلیغاتی خود را برای بازدید کننده ارسال کنید و یا هر هدیه ارزشمند دیگری که بازدید کننده بتواند با وارد کردن اطلاعات خود آن را دریافت کند.

مثلا اگر شما در حوزه بازاریابی کار می کنید، یک کتاب رایگان در اختیار بازدید کننده خود قرار دهید و یا چند مقاله خوب و یا اگر شما در حوزه تورهای مسافرتی کار می کنید، می توانید به ازای هر مقصد چند صفحه PDF از جاهای دیدنی و اطلاعات مقصد در وب سایت خود قرار دهید و کاربر برای دانلود اطلاعات تماس خود را وارد کند.
و یا حتی قرعه کشی واقعی، یعنی بین بازدید کنندگان خود قرعه کشی برگزار کنید و یا هر ایده ای دیگر در این حوزه هدف، دادن یک سری اطلاعات ارزشمند رایگان و در قبال آن گرفتن اطلاعات ایمیل بازدیدکنندگان برای ارسال خبرنامه است. با این هدف ایده پردازی کنید، حتما به شیوه های جذاب دیگری نیز خواهید رسید.

 

۱۳ – بگذارید مشترکین احساس خوبی کنند

نظم و برنامه همیشه زیبا و دوست داشتنی است، شما نظم و برنامه ریزی را در دشمنان خود نیز می پسندید! کاری بکنید که مشترکین شما احساس خوبی از خبرنامه های شما داشته باشند، این احساس خوب می تواند از دو اصل اساسی منتج بشود اول: احترام شما به مخاطبان، دوم: احترام شما به خود

به برخی از نکاتی که این حس خوب را براساس دو اصل بالا به مخاطبان می دهد اشاره می کنم:

  • (احترام شما به مخاطب): حتما لینک انصراف از عضویت را در متن خبرنامه خود، در بخشی گویا قرار دهید.
  • (احترام شما به مخاطب): به تعداد منطقی ایمیل بفرستید، به تعداد چیزی که برای ارائه دارید، یک ایمیل هفتگی ممکن است بسیار موثرتر هفت ایمیل روزانه باشد
  • (احترام شما به مخاطب): وقتی مشترکی عضویت خود را کنسل می کند و یا ایمیل شما را اسپم می کند دیگر به ایشان ایمیل نفرستید، آن مشترک به زبان صریح به شما می گوید که برای من ایمیل نفرستید.
  • (احترام شما به مخاطب و خود): از عناوین فریبنده و خارج از صداقت دوری کنید.
  • (احترام شما به خود): به قولی که به مشترکین در روز اول داده اید را عمل کنید

 

۱۴ – روزانه، هفتگی، ماهانه یا گاه گداری؟

اصراری نیست که شما هر روز ایمیل بفرستید، زمانبدی ارسال ایمیل بستگی به نوع کسب و کار شما و نوع خدماتی که شما ارائه می دهید، دارد. مثال اگر شما یک سایت خبری هستید لازم است که روزانه ایمیل بفرستید، اگر شما یک سایت صنعتی باشید یک خبرنامه ماهانه نیز کفایت می کند.

یک تقویم را جلوی خود قرار دهید و براساس قدرت تولید محتواهای خود و نوع مخاطبان خود در مورد تناوب ارسال ها فکر کنید. من توصیه می کنیم این زمانبدی تناوب بیشتر از یک ماه نشود، یعنی ماهنامه! البته اگر شما محتوای مناسبی ندارید زیاد روی توصیه ما حساس نباشید، هر زمان که داشتید ارسال کنید.
اما اگر زمان بین ارسال زیاد شود، ممکن است مخاطبان شما را فراموش کنند. پس براساس توامندی خود این زمان را تخمین زده و روی تقویم علامت بزنید. دقت کنید که مهمترین موضوع توان شما در پایبندی به این زمانبدی است.
در ضمن شما می تواند چند خبرنامه هفتگی یا ماهانه داشته باشید، مثلا اگر شما یک آژانس مسافرتی هستید می توانید شنبه ها خبرنامه معرفی یک هتل را ارسال کنید و سه شنبه ها خبرنامه ها معرفی یک جای دیدنی و چهارشنبه ها خبرنامه پیشنهادهای ویژه

 

۱۵ – مناسبترین ساعت را برای ارسال پیدا کنید

یکی از شرکت های بزرگ در حوزه ایمیل مارکتینگ پس از آنالیز ۲۱ میلیون ایمیل ارسالی توسط کاربرانش، گزارش جالبی از آمار ایمیل های ارسالی ارائه کرده است.
این مطالعه نشان می دهد که ۲۳.۶۳ درصد بازشدن ایمیل ها توسط کاربران در ساعت اول ارسال ایمیل رخ می دهد.
برخی از نتایج جالب این مطالعه به شرح ذیل است:

۲۳.۶۳ درصد ایمیل های ارسال در ساعت اول، ۹.۵۲ درصد در ساعت دوم، ۶.۳۳ درصد در ساعت سوم و ۴.۸ درصد در ساعت چهارم پس از ارسال باز می شوند، این رقم برای روز بعد از ارسال به ۰.۶۳ درصد کاهش پیدا می کند.
بهترین زمان ارسال برای باز شدن ایمیل ها ساعت ۸ تا ۹ صبح و یا ۳ تا ۴ بعد از ظهر است.
بهترین زمان برای کلیک روی ایمیل های باز شده ساعت ۸ تا ۹ صبح و یا ۳ تا ۸ بعد از ظهر است.
۵.۹ درصد ایمیل ها بین ۱۲ تا ۶ صبح، ۳۸.۷ درصد بین ۶ تا ۱۲ ظهر، ۲۵.۸ درصد بین ۱۲ تا ۶ بعد از ظهر و ۲۹.۶ درصد بین ۶ تا ۱۲ شب ارسال می شوند.
این آمار دید خوبی را برای زمانبدی ارسال ایمیل ها به ما می دهد، البته با توجه به فرهنگ ایرانی ها و نوع کسب و کار شما می تواند این زمانبدی را تغییر نماید. تجربه ما ساعت ۲ صبح و ۱ بعد از ظهر را در ایران اثربخش نشان می دهد.

 

۱۶ – کوتاه باشید و هوشمندانه

کم گوی و گزیده گوی چون دُر
تا ز اندک تو جهان شود پُر
شک نکنید که کسی ۲۱ دقیقه زمان خود را صرف ایمیل های ارسالی توسط شما نخواهد کرد، تغییر رفتاری مردم در چند سال اخیر نشان می دهد که متن ها و پیام کوتاه تر بیشتر مورد توجه قرار می گیرند.
پس کوتاه باشید!

شما نمی توانید در یک ایمیل، همزمان چندین پیام را به مخاطب خود منتقل نمایید، محوریت هر ایمیل را روی حداکثر ۹ یا . پیام طراحی کرده و براساس آن محتوای خود را تولید کنید.
بعد از طراحی متن ایمیل، آن را به چند نفر ارائه کنید تا بخوانند و نظر آنها را در مورد ایمیل و گویا بودن پیام جویا شوید، با نقد شدن متن شما توسط فقط . نفر ۳۱ درصد مشکلات ایمیل شما مشخص خواهد شد.
سعی کنید در صورت امکان متن ایمیل ها را شخصی سازی کنید یعنی به جای اینکه بنویسید مدیریت محترم شرکت، سلام، بنویسید جناب آقای رضایی مدیریت شرکت محترم میعاد، سلام، ابزارهای ایمیل مارکتینگ این امکان را در اختیار شما قرار می دهند.
متن خود را چند بار بخوانید و مطمئن شوید از نظر املایی و جمله بندی مشکلی ندارد.

 

۱۷ – عنوان ایمیل ها

طراحی عنوان ایمیل یکی از استراتژیک ترین بخش های ایمیل مارکتینگ است، انتخاب عنوان درست و طراحی هوشمندانه آن به شکل قابل توجهی نرخ باز شدن ایمیل های شما را افزایش می دهد.
من در این بخش نکات مهمی را در مورد عناوین ایمیل ها به شما خواهم گفت. اما قبل از پرداختن به این موضوع، به یک نکته مهمتر می خواهم اشاره کنم و آن این است : تست، تست، تست

یعنی اینکه شما باید با تجربه خود و تست های مختلف روی کاربران به یک خط مشی درست در طراحی عنوان ایمیل ها برسید، این بهترین شیوه برای طراحی عناوین ایمیل براساس رفتار مشترکین شما هستند. مثلا یک ایمیل را با یک عنوان برای نصف مشترکین خود ارسال کنید و همان ایمیل را با عنوانی دیگر به نصف دیگر مشترکین خود ارسال نمایید و نتایج حاصل را بررسی کنید. به نتایج جالبی خواهید رسید!

نکات مهم در طراحی عنوان ایمیل ها:

  • بهترین سایز برای عناوین شما زیر ۱. کارکتر است، عنوان های کوتاه و دوست داشتی بیشتر دیده میشوند
  • شخصی سازی عنوان ایمیل برخلاف تصور عمومی، روی نرخ باز شدن ایمیل تاثیر زیادی نمی گذارد، اما شخصی سازی در سطح شهر یا کسب و کار در عنوان ایمیل موثر است.
  • خودتان را جای مشترکین خود بگذارید ببینید آیا با عنوانی که طراحی کرده اید ایمیلی ارسال شود، آنرا باز می کنید یا نه ؟
  • کلماتی از قبیل چگونه، چرا، چطور در ابتدای عنوان و برای شما، ویژه شما، مخصوص شما در انتهای عنوان ایمیل میزان باز شدن آن را افزایش می دهد
  • پرسش سوال در عنوان می تواند نرخ باز شدن ایمیل ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد
  • مردم عاشق عدد و رقم هستند، استفاده از اعداد و درصد ها در عنوان ایمیل ایده خیلی موثری است

 

۱۸ – قالب محتوا را موثرتر می کند

کلام در نغز زیباتر، تاثیرگذارتر و دلنشین تر است، فاصله ایمیل شما تا خوانده نشدن یک کلیک است، یک کلیک بی تعارف، شما پشت مانیتور مشترکین خود نیستید که اصرار کنید آنها ایمیل شما را تا آخر بخوانند و یا به خاطر تعارف با شما مجبور به اینکار شوند.
هر چقدر قالب ایمیل شما زیباتر، مرتب تر و هوشمندانه تر طراحی شده باشد، مشترکین بیشتر به خواندن و توجه به آن ترغیب می شوند.

با توجه به اینکه اغلب سرویس دهندگان ایمیل در ابتدا تصاویر درون ایمیل را نمایش نمی دهند، سعی کنید در استخوان بندی طراحی قالب ایمیل خود استفاده کمتری از تصاویر بکنید.
در طراحی لینک های فراخوان به عملیات دقت کنید؛ مثلا اگر شما می خواهید مشتری را ترغیب به خرید یک کالایی بکنید، سعی کنید به جای استفاده از تصویر، از کدهای HTML برای شکل دادن به دکمه خرید استفاده نمایید.
شما قرار است تمام ایمیل های خود را در چند قالب مشخص ارسال کنید، پس بهتر است از یک گرافیست و طراحی حرفه ای برای طراحی قالب های ایمیل خود استفاده نمایید تا طراحی دلنشین برای محتوای شما آماده کنند، در خیلی از مواقع همین جذابیت بصری قالب ایمیل، نظر مشتریان را در مورد خدمات شما تغییر می دهد.
ابزارهای ایمیل مارکتینگ این اجازه را به شما می دهد که HTML و قالب دلخواه خود را ارسال نمایید، پس شما هیچ محدودیتی در شکل ارسال ایمیل نخواهید داشت.

 

۱۹ – دو بار ارسال کنید

در هنگامی که توسط نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ شما ایمیلی را ارسال می کنید، این نرم افزارها به شما گزارشات کاملی از افرادی که ایمیل شما را باز کرده اند، ارائه می کنند، شما می توانید چند روز بعد فقط به آنهایی که ایمیل ارسالی شما را باز نکرده اند دوباره ایمیل بفرستید، به عنوان مثال اگر برنامه ریزی شما بدینگونه است که یک شنبه ۲ صبح خبرنامه خود را ارسال می کنید می توانید در همان زمان تنظیم نمایید که این ایمیل دوباره سه شنبه ۲ صبح به آنهایی که ایمیل را باز نکرده اند ارسال شود. این شیوه به بیشتر خوانده شدن ایمیل های شما کمک خواهد کرد.

 

۲۰ – گزارشات، ابزار تصمیم سازی شما

گزارشات قلب یک نرم افزار ایمیل مارکتینگ و ابزار معجزگر تصمیم سازی های شما می باشند

  • تعداد ایمیل های ارسال شده
  • تعداد ایمیل های باز شده و لیست افرادی که ایمیل را باز کرده اند
  • تعداد کلیک ها و لیست افرادی که روی لینک های داخلی ایمیل کلیک کرده اند
  • تعداد ایمیل های Bounce شده
  • تعداد و لیست افرادی که عضویت خود را از خبرنامه شما کنسل کرده اند
  • تعداد و لیست افرادی که ایمیل های شما را اسپم کرده اند
  • گزارش کامل از لینک های داخل ایمیل و تعداد کلیک روی آنها و لیست افرادی که روی آنها کلیک کرده اند
  • گزارش کاملی از کلاینت های ایمیلی که برای باز کردن ایمیل ارسالی شما استفاده شده است

این گزارشات دید مناسبی در تصمیم گیری های تجاری و بازاریابی به شما می دهند. چند ایده در مورد نحوه به کار گیری این گزارشات برای شما می زنم.

مثال اول: شما تصمیم به تدوین یک شعار تبلیغاتی برای یک محصول خود دارید؛ با یک روش ساده ( A/B Test ) می توانید به نتایج خوبی برسید، لیست ایمیل های خود را به دو دسته مساوی تقسیم کرده و یک ایمیل با شعار اول به لیست اول و یک ایمیل با شعار دوم به لیست دوم ارسال نمایید، تعداد ایمیل های باز شده به شما نشان خواهد داد که کدام شعار محبوب تر است!
مثال دوم: پیشنهاد ویژه فروشی را در ایمیل های خود ارسال کرده اید، می توانید با اکسپورت لیست کسانی که روی پیشنهاد ویژه کلیک کرده اند و تحویل آن به بخش فروش، با این افراد تماس گرفته و محصولتان را به ایشان بفروشید.
مثال سوم: می خواهید یک بنر برای تبلیغات خود انتخاب کنید و در انتخاب ما بین ۳ طرح به تصمیم درست نرسیده اید، این سه بنر را در یک ایمیل برای کاربران خود ارسال کنید و با مشاهده گزارش کلیک های روی این ۳ بنر، بنر محبوب تر را انتخاب نمایید.

 

۲۱ – تست، تست، تست

مقالات زیادی در مورد ایمیل مارکتینگ و نکات آن در اینترنت موجود است، اما بسیاری از متخصصین توصیه می کنند که بهترین شیوه برای فهمیدن بهترین حالتها، تست و تست فقط توسط خود شماست. لیست ایمیل های شما، محصول شما، ویژه شماست و نظر یک شخص دیگر با شرایط دیگر خیلی ممکن است در مورد شما صادق نباشد.

پس بهترین شیوه استفاده از رهنمودهای موجود تست است.
شما با ارسال در زمان های مختلف و شیوه های مختلف و ثبت و ضبط گزارشات
ارسال می توانید به سوال هایی ازقبیل سوال های زیر، بهترین و دقیق ترین پاسخ ها رو دهید:

  • کدام روز هفته بهترین نرخ باز شدن ایمیل ها را در پی دارد؟
  • پیشنهادهای ویژه فروش در چه ساعتی از روز ارسال شود، موجب بهترین فروش می شود؟
  • چه ساعتی از روز بهترین زمان ارسال است؟
  • چه عنوانی در ایمیل ها بیش ترین نرخ باز شدن ایمیل ها را منجر می شود؟
  • یا در عنوان ایمیل از نام شرکت استفاده کنم؟ عنوان کوتاه باشد یا بلند؟
  • اسم ارسال کننده را نام شرکت بزنم یا نام شخص؟
  • و خیلی از سوالات دیگر که اکنون به ذهن من نمی رسد.

 

و … آخرین نکته ها

اکنون اگر تصمیم گرفته اید که ایمیل مارکتینگ را به بدنه بازاریابی سازمان خود اضافه کنید سعی کنید که نکات زیر را همیشه مدنظر داشته باشید.

  • از لیست ایمیل هایی استفاده کنید که از آنها اجازه ارسال دارید
  • سعی کنید متن ایمیل ها را شخصی سازی کنید
  • از نرم افزارهای درست ایمیل مارکتینگ استفاده کنید
  • در متن ایمیل های ارسالی لینک انصراف از خبرنامه را قرار دهید.
  • ۷۰ درصد محتوای آموزشی و غیر تجاری و ۹۱ درصد تجاری و فروش
  • زمانبدی و برنامه های ارسال را به صورت دقیق رعایت کنید
  • برای تولید محتوای خوب زمان بگذارید
  • گزارشات را بررسی و براساس آن روند خود را بهبود دهید
  • تست، تست و تست