آدرس

تهران، خیابان بهشتی، خیابان وزرا، خیابان سوم، پلاک 19، واحد 1

اطلاعات تماس :

info [at] CivilAds [dot] ir

تلفن: 88715048

وبسایت: شبکه تبلیغات صنعت ساختمان

ویژگی های دامنه خوب

خانه/مقالات/دیجیتال مارکتینگ/ویژگی های دامنه خوب

ویژگی های دامنه خوب

انتخاب یک دامنه ی خوب برای معرفی محصول و حیطه ی کاری خود در عین سادگی بسیار پیچیده است. چرا که دامنه ی انتخابی باید همزمان هم خصوصیات کاری شما را در بر بگیرد هم به آسانی در حافظه بماند. شاید دلیل اصلی دشوار بودن انتخاب دامنه، یافتن دامنه ایست که پارامترهای یک دامنه خوب را داشته باشد..
هر چقدر دامنه شما بتواند تعداد بیشتری از این پارامترها را پوشش دهد قطعاً موفقیت بیشتری در انتظارش خواهد بود

انتخاب نام یک دامنه خوب

کاراکتر کمتر=دامنه ای بهتر!
کوتاهی نام دامنه و کم بودن کاراکترهای آن یکی از مهم ترین پارامترهای دامنه های خوب می باشد. هر چه تعداد کاراکتر(حروف) دامنه بیشتر باشد به خاطرسپاری آن برای کاربران دشوارتر شده و احتمال نوشتن آن با غلط املایی بیشتر می شود. معمولاً دامنه هایی تا ۶ کاراکتر بسیار مناسب می باشد و از طرفی موتورهای جستجو نیز رتبه بهتری به سایت و دامنه شما خواهند داد ونیز نتایج جسنجو کوتاه و مختصر می شود..

مثال دامنه کوتاه: fax.ir,sms.ir,zanbil.ir

مثال بلند(دامنه فرضی): forushgaheinterneti.com

هرچه املایش بیش، دردش بیشتر!

یافتن نام دامنه‌ای که نوشتن آن آسان باشد برای موفقیت آنلاین بسیار مهم است بسیاری از کاربران در ابتدای آغاز کار سایت شیپور، دامنه آن را به صورتهای مختلفی از جمله sheypor, sheypur, sheipoor, sheypour می نوشتند. این مشکل برای سایتهای تازه تاسیس، بسیار پر دردسر خواهد بود و ریزش کاربران آن را در ابتدا به دنبال خواهد داشت.
قطعاً شیپور که امروز دامنه sheypoor را به عنوان دامنه اصلی خود انتخاب کرده کلیه حالتهای نوشتاری دامنه خود را خریده است تا مورد سو استفاده سایر کاربران قرار نگیرد. کاربران نیز به خوبی با این دامنه آشنا بوده و طرز تایپ آن را می دانند. در صورتی که سایت شما به زبان انگلیسی نوشته شده است، از کلماتی با املای متعدد استفاده نکنید  (express در برابر xpress)
پس سعی کنید دامنه ای انتخاب کنید که فقط و فقط به یک شکل بتوان آن را نوشت:
www.netbarg.com

اولویت با دامنه های مفهومیست!
اگر بتوانید دامنه ای انتخاب کنید که معنی قابل فهمی برای کاربر داشته باشد و در عین حال با خدمات و تجارت شما مرتبط است می توان به شما آفرین گرفت! به عنوان مثال وب مسترها و کاربران اینترنت که به دنبال مرکز پشتیبانی هستند با نام دامنه Support.com و یا supportCenter.ir به دلیل استفاده از اصطلاح تخصصی رایج، ارتباط بهتری برقرار خواهند کرد تا دامنه markazposhtiebani.com.
اما موارد بسیار زیادی وجود دارد که دامنه ای ساختگی و بی معنی دارند اما بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته اند: bamilo.com

برند اصلی شما بهترین گزینه است!
اگر شما شرکت ثبت شده ای با خدمات مشخص دارید باید دامنه شما به همان نام باشد. به عنوان مثال، من انتظار دارم دامنه سایت بانک پارسیان به نوعی همین نام را داشته باشد(در این جا، نام بانک پارسیان باید مطرح و همه جا از آن استفاده شود، لذا نباید از هویت دیگری برای این برند استفاده نمود.)
این اصل برای دامنه های مرتبط به افراد هم صدق می کند؛ سایت شخصی من باید مستقیماً از نام احسان خواجوی استفاده کند.

یرند اصلی میتواند بهنرین گزینه برای انتخاب نام دامنه باشد

دامنه، معما نیست
استفاده از کلمات انگلیسی یا اسامی فارسی کهن در نام دامنه ایرادی ندارد اما نباید کلماتی را انتخاب کنید که مخاطب عام با آن آشنایی نداشته و دچار سردرگمی شود:
استفاده از نام باستانی هووخشتره: www.hovvakhshatra.com
استفاده از کلمات انگلیسی: www. available.ir

دامنه را نصف نکنید
چرا وقتی می توانید دامنه خود را به صورت alireza.ir ثبت کنید دامنه تان را به دو قسمت تقسیم کرده و با استفاده از – آن را به صورت ali-reza.ir می نویسید؟!از طرفی دیگر خط فاصله‌ها می‌توانند علامتی از اسپم دامنه باشند که نمی‌خواهید با آن در ارتباط باشید. به این دلیل که اسپمرها برای انتخاب نام دامنه خود به دلیل محدودیت و اغلب به دلیل ثبت شدن دامنه مورد نظرشان در قبل، آن دامنه را با اضافه کردن خط فاصله ثبت می‌کنند. بنابراین گوگل روی این نوع دامنه‌ها حساسیت دارد و استفاده از خط فاصله در دامنه جزو نقطه ضعف به حساب می‌آید. لازم به ذکر است که گوگل کل دامنه‌های دارای خط فاصله را جزو اسپمر نمی‌شناسد و این دامنه‌ها می‌توانند مشغول به فعالیت باشند. همچنین دامنه‌های دارای خط فاصله مستعد نوشتن به طور غلط هستند و ممکن است هجی کردن آن برای کاربر آزار دهنده باشد.
برای برند شدن دامنه نباید از خط تیره استفاده کنید بلکه باید دامنه ای را انتخاب کنید که به خط تیره نیازی نداشته باشد

خلاقیت بی جا با استفاده از اعداد
حتی الامکان دامنه خود را به اعداد آلوده نکنید! برای خواناتر شدن یا جذابیت آن دامنه را اعداد ترکیب نکنید.
دوره دامنه های bia2music و kado4u گذشته! گرچه قبول دارم این کار باعث کوتاهی و گاهاً زیبایی دامین می شود اما یک کسب و کار اینترنتی موفق و حرفه ای سراغ چنبن دامنه هایی نمی رود.
ممکن است دامنه ۱car.ir را با این گفته در تناقض ببینید! این دامنه گرچه بسیار رند و شکیل و برند می باشد و نیز عدد یک معنا و مفهوم به آن داده اما همین عدد مشکل بزرگی را برای این سایت ایجاد کرده است:
نوشتن معادل فارسی این دامنه به صورت وان کار یا یک خودرو بوده می باشد که هر دو حالت با طرز نوشتاری دامنه متفاوت می باشد. اما به عنوان استثنا، می توان مثالهای زیر را مطرح کرد:
دامنه ورزش۳: از عدد با معنی ۳ (شبکه سه=مسابقات ورزشی) برای این موضوع استفاده کرده که علاوه بر کمک به هویت دامین، تفاوت خوبی با سایر دامنه های که عمدتاً از عدد در دامنه استفاده نمی کنند ایجاد کرده است.
دامنه payment24.ir: گرچه دلیل اصلی اضافه شدن عدد ۲۴، آزاد نبودن دامنه payment.ir بوده است اما به طور کلی، عدد ۲۴ در این دامنه به معنی استفاده شبانه روزی از خدمات این سایت می باشد که به نوعی به مزیت مهم خود اشاره کرده است.
لذا اگر عدد به معنی برند و کسب و کار شما کمک می کند می توان از آن استفاده نمود.

به آوای دامنه (خیلی) توجه کنید
بسیار مهم است که دامنه شما به هنگام تلفظ، خوش آوا و روان باشد. تعداد سیلاب های کم و هارمونی سیلاب ها به این امر کمک زیادی می کند. منظور از هارمونی این است که در دامنه های چند بخشی، تلفظ انتهای بخش اول دامنه با ابتدای بخش دوم دامنه در یک راستا بوده و مسیر حرکت زبان و دهان برای تلفظ قطع نشود.
به عنوان مثال، “چاره” که نام فروشگاه اینترنتی است تک سیلابی و تک بخشی بوده و تلفظ آن آسان می باشد.
برای تلفظ دامنه های “مدیسه” و “بایکس” هم اذیت نمی شویم و به راحتی نام آنها را بیان می کنیم.
گرچه یافتن مثال برای دامنه های بد آوا سخت است اما سعی کردم با ذکر مثالهای ساختگی زیر، مفهوم را به شما انتقال دهم:
• Digiemruz: بین خوانش حرف انتهایی دیجی و حرف ابتدای امروز مکث به وجود می آید(دو حرف صدادار پست سر هم قرار گرفته اند)
• Netzed: بین حرف تی و زد، مکث صورت می گیرد
• Maxzin : اگر این دامنه را به صورت ماکس زین( و نه ماکزین) بخوانیم بین تلفظ ایکس و زد از نظر آوایی تداخل وجود دارد و به اصطلاح، به راحتی در دهان نمی چرخد.

تک بخشی بهتر است
در راستای مورد قبل، باید گفت که هر چه تعداد بخشهای دامنه کمتر باشد دامنه کوتاه تر و خوش آواتر خواهد شد. منظور از بخش، اتصال چند کلمه با معنی و متفاوت به هم می باشد در صورت انتخاب نام چند بخشی باید سعی کنید یکی از کلمات را مرتبط با زمینه کاری خودتان انتخاب کنید و کلمه دیگر را را یک کلمه مفهومی یا خاص انتخاب کنید.معمولا کلماتی با مفاهیم انتزاعی یا غیر فیزیکی گزینه ی خوبی است (دامنه دیجی کالا دو بخشی و بامیلو یک بخشی است).

مشاوران ما میتوانند شما را در انتخاب دامنه ای مناسب با فعالیتتان یاری کنند برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با ما  در ارتباط باشید.

توسط | ۱۳۹۶/۸/۳ ۱۱:۵۱:۲۴ ۲۵ام, مهر ۱۳۹۶|دیجیتال مارکتینگ|دیدگاه‌ها برای ویژگی های دامنه خوب بسته هستند